Kit érint az időskori dehidratáció – és mit tehetsz ellene?

Kategória: Egészség | Cikk Gyors olvasása
MEGOSZTÁS

Bár idősebb korban is legalább napi 2-2,5 liter vízre van szüksége az emberi szervezetnek, a 65 év felettiek ennél  jóval kevesebb folyadékot isznak nap mint nap. Ez pedig rettenetesen veszélyes lehet!  Ha van idősebb családtagod, figyelj oda arra, hogy eleget igyon, és olvasd el ezt a cikket, hogy megtudd, miért különösen fontos ez neki!

Méltatlanul elhanyagolt probléma az időskori dehidratáció, azaz 65 év felettiek alacsony folyadékfogyasztása. Pedig sajnos az idősebb korosztály esetében mindennapos probléma, hogy nem visznek be elég vizet a szervezetükbe. A megfelelő folyadékmennyiség elfogyasztása nem csak amiatt fontos, hogy jó maradjon az ember közérzete, és megfelelő legyen a koncentrációs képessége, de alapvető egészségügyi problémákat is okozhat a nem megfelelő folyadékbevitel.

 

Kit érint az időskori dehidratáció – és mit tehetsz ellene?

 

Miért isznak az idősebbek kevesebbet?

Bár az idő előrehaladtával nem lesz szüksége több vízre a szervezetnek mint annak idején, a felnőtt kor küszöbén, mégis, az időskori dehidratáció megjelenése népbetegség bizonyos életkor felett. A legfőbb okai ennek a szervezetben végbemenő fiziológiai változások, amelyek miatt kevesebb vizet kíván az ember – annak ellenére, hogy a testének szüksége lenne a folyadékra.

Ennek okai lehetnek:

  • Megváltozott szokások
    Ilyen például, ha valaki palackozott vizet szokott inni, de már nem elég erős ahhoz, hogy egy egész kartonnal hazacipeljen a boltból – ezért inkább kevesebbet iszik.
  • Nyelési nehézségek
    A nyelőcsővel és a torokkal kapcsolatos problémák nem ritkák az idősebb korosztálynál, és a fájdalmas, kellemetlen érzés szintén ahhoz vezet, hogy inkább kevesebbet isznak.
  • Betegségek
    Az olyan, jellemzően időskorban jelentkező betegségek miatt, mint az Alzheimer-kór vagy a stroke, nagyon alacsony szintre csökkenhet a mindenkori szomjúságérzet.
  • Gyógyszerek
    Bizonyos szerek vízhajtó hatással rendelkeznek, növelhetik a szervezetből távozó folyadék mennyiségét, és/vagy blokkolhatják a szomjúságérzetet.
  • Kínos helyzetek elkerülése
    Amennyiben valakinek vizelettartási gondjai vannak, tudat alatt is kerülheti a folyadékbevitelt, ugyanis kellemetlenül érinti, ha nem ér el időben a mosdóba. Ez viszont nem megoldás a fennálló probléma kezelésére.

Jól látható tehát, hogy számos különböző olyan tényező létezik az idősebb korúak életében, amelyek miatt kevesebbet isznak – pedig ez hosszú távon nagyon veszélyes lehet!

Mit okozhat az időskori dehidratáció?

Ha egy idős ember szervezete dehidratálttá válik, az számos szövődménnyel járhat. A kevés folyadékfogyasztás oka lehet a húgyúti fertőzéseknek, okozhat tüdőgondokat, de szerepe lehet a fogak romlásában is. Emellett vesekő kialakulásához, valamint emésztési problémákhoz is vezethet. Nem beszélve arról, hogy csökkenti a koncentrációs képességet és lassítja az agyműködést, növeli a fáradtságérzetet is, ezáltal az időskori hanyatláshoz hasonló tüneteket mutatnak az emberek.

 

Kit érint az időskori dehidratáció – és mit tehetsz ellene?

 

Hogyan segíts szüleidnek, nagyszüleidnek az időskori dehidratáció elkerülésében?

A megoldás az odafigyelés, a családtagok is sokat tehetnek azért, hogy az idősebb korúak megfelelő mennyiségű folyadékot vigyenek be a szervezetükbe.

Annak érdekében például, hogy ne kelljen bajlódniuk a nehezen felbontható palackokkal, megoldás lehet a víztisztító használata, amely segítségével szűrt csapvíz sokkal finomabb és egészségesebbé is válik, amit biztosan szívesen fogyaszt majd.
Egy BPA mentes palack segítségével pedig egyszerűbben nyomon követhető az is, hogy aznap mennyi vizet fogyasztott el. Amennyiben eddig a dehidratáció okozott bármilyen kisebb méretékű problémát, már néhány nap elteltével érzékelhető lesz a változás, például elmúlik a fáradtságérzet és jobb lesz a szellemi teljesítőképesség.

Úgy érzed, hogy ciki, ha neked kell figyelmeztetni a szüleidet, nagyszüleidet, hogy el ne felejtsenek inni? Gondolj arra, hogy kiskorodban ezt ők is megtették érted. Sőt, ennél sokkal többet is: ők tanítottak meg olyan alapvető dolgokra, mint a szobatisztaság, vagy az evőeszközök használata:)
Sajnos az időközben eltelt évek alatt megfordult a helyzet, és most nekik van szükségük rád, hogy odafigyelj az egészségükre.

A fenti pár tippel ez nem jelent majd nehézséget egyikőtöknek sem!

Meta

A 65 év felettiek ijesztően kevés vizet fogyasztanak, ami rettenetesen veszélyes lehet!  Ha van idősebb családtagod, figyelj oda arra, hogy megfelelő mennyiségű vizet igyon minden egyes nap, és olvasd el ezt a cikket, hogy megtudd, hogyan segíthetsz neki!

Nem maradsz le semmi fontosról, ha megadod a címed:

Csak olyan cikkeket küldünk neked, amik érdekelni fognak. Max heti 1 alkalommal.

Ne maradj le a frissítésekről... iratkozz fel a CikkFigyelőre:
 

Vissza

Címkék : időskori dehitratáció, egészség, vízfogyasztás előnyei, vízfogyasztás

Hozzászólások :

Csatlakozz a beszélgetéshez!

Oszd Meg a Cikket :


Szerző

Sebők Attila

Sebők Atilla vagyok, 2007 óta segítek ügyfeleimnek abban, hogy egészségesebb, kényelmesebb életet éljenek a megfelelő vízkezelő rendszerek használatával. Azon dolgozom, hogy egyre többen fedezzék fel a víz fontosságát és az egészségre gyakorolt erőteljes hatását. Olyan módszekről és eszközökről írok, amelyek szolgálatunkba állítják a víz természetes erejét.

Kapcsolódó cikkeink:

 
 

 

3+1 ÉRV AZ ÁSVÁNYVÍZ-IVÓK SZÁMÁRA, AMIÉRT ÉRDEMES VÍZTISZTÍTÓ BERENDEZÉSRE VÁLTANI

HOGYAN VÁLASSZON VÍZTISZTÍTÓT?

vizetiszom.hu - A háztartási vízszűrés szakértője



Értesítés új hírekről



Hírlevél

 

Címkék

Iratkozz fel és nem maradsz le semmiről. Szólunk, ha frissül a cikk vagy számodra érdekes témákról írtunk.